ÚOOÚ k návrhu zákona o zpracování osobních údajů

Úřad pro ochranu osobních údajů uvádí své priority, které prosazoval v rámci legislativního procesu v souvislosti s návrhem zákona o zpracování osobních údajů, který začala na konci března projednávat sněmovna a který týden předtím schválila vláda společně s většinou připomínek Legislativní rady vlády.

Návrh zákona o zpracování osobních údajů je adaptací českého právního řádu na GDPR, transponuje trestněprávní směrnici o ochraně osobních údajů a zajišťuje soulad s úmluvou Rady Evropy o ochraně osob.

Úřad pro ochranu osobních údajů se od počátku legislativního procesu zasadil a zároveň prosazoval následující priority:


1) Nezávislost ÚOOÚ na vládě (§ 49), neboť v opačném případě by se ČR dostala do rozporu s unijním právem, jak celkem třikrát v obdobných případech judikoval evropský soudní dvůr.

2) Výslovné vyjádření, že zákon slouží k ochraně soukromí: „k naplnění práva každého na ochranu soukromí“ (§ 1), neboť návrh zákona je provedením lidského práva, které je zakotveno na národní i unijní úrovni: v článku 7 odst. 1 a článku 10 odst. 2 Listiny, právo na ochranu osobních údajů v článku 10 odst. 3 Listiny a článku 8 Charty základních práv Evropské unie. Do návrhu změnového zákona ÚOOÚ prosadil kodifikaci stávající dobré praxe ústavního soudu, který se na Úřad obrací s žádostí o expertízu v otázkách ochrany soukromí.

3) Sladění hranice dospělosti u nabídky služeb informační společnosti s novým občanským zákoníkem (§§ 34 a 35 NOZ) a s novým trestním zákoníkem (§ 25 NTZ) na 15 let věku, neboť nedospělý nedokáže odpovědně nahlédnout na všechny důsledky pohybu na sociálních sítích a mechanické snižování svéprávnosti po vzoru USA vede k umenšení významu rodičů a nepřiměřenému zvýšení role cizích lidí.

V otázce správního trestání poskytl ÚOOÚ vládě odborné stanovisko, že minimalizace až eliminace pokut pro některé, rozhodnutím vymezené, obce a jiné subjekty veřejného práva by prakticky vyloučila účinný postih úředníka, který porušení právní regulace způsobil.

GDPR míří primárně na nadnárodní správce osobních údajů. Nejnovější kauza sociální sítě Facebook, jejímž prostřednictvím získala britská společnost Cambridge Analytica neoprávněně data téměř 90 miliónů lidí z celého světa, ukazuje potřebu zavedení této úpravy ochrany osobních údajů v podobě obecného nařízení.

Zmiňovaní nadnárodní správci osobních údajů budou pravděpodobně i plátci chystané „digitální“ daně, která činí tři procenta z obratu, neboť mají roční celosvětové příjmy nad 20 miliard korun (Facebook má čistý roční příjem 329 miliard korun, Google 261 miliard korun, Amazon 62 miliard korun a Twitter ztrátu dvou miliard korun). Úřad by měl regulovat správní trestání veřejného sektoru v národních tradicích a jakékoliv změny by měly být systémové pro celé správní trestání. V praxi navíc ÚOOÚ obcím vždy uděloval pokutu nízkou, v řádech desetitisíců korun, kde jedině má regres smysl.

Z toho, že zákon pravděpodobně nenabyde účinnosti stejně jako GDPR, jsou často vyvozovány nepodložené spekulace. Úřad proto připomíná, že podstata regulace ochrany osobních údajů je v obecném nařízení, neboť navrhovaný zákon pouze upřesňuje některé vybrané případy zpracování osobních údajů, které GDPR připouští.


Téma: Zákony a GDPR, Zdroj: Úřad pro ochranu osobních údajů
Štítky: Pokuty, Vodítka k GDPR, Změny zákonů
16.04.2018 (autor Redakce)





Související

EDPB udělil společnosti META pokutu 1,2 mld. eur

Pokuta byla společnosti Meta IE udělena na základě šetření její služby Facebook ze strany irského úřadu pro...

 vydáno 23.05.2023 
Téma: Zákony a GDPR

ÚOOÚ - Závěry z kontrol za 2. pololetí roku 2022

Úřad pro ochranu osobních údajů v rámci své dozorové a rozhodovací činnosti zveřejnil závěry z kontrol,...

 vydáno 25.04.2023 
Téma: Zákony a GDPR

ÚOOÚ - Zahájena veřejná konzultace k metodice legislativního DPIA

Úřad pro ochranu osobních údajů zahájil veřejnou konzultaci k metodickému doporučení pro posouzení dopadů na...

 vydáno 10.03.2023 
Téma: Zákony a GDPR

Další ke štítku: Pokuty / Vodítka k GDPR / Změny zákonů


Související dotazy
Odpovídá Mgr. Nikola Dohnalová
Obecně poveřenec pro ochranu osobních údajů nenese osobní odpovědnost za nedodržování Obecného nařízení. Čl. 24 odst. 1 Obecného nařízení jasně...

Odpovídá Mgr. Martin Leskovjan
Článek 83 Obecného nařízení upravuje obecné podmínky pro ukládání správních pokut. Dle tohoto ustanovení by správní pokuty měly být především...

Odpovídá Mgr. Nikola Dohnalová
Ne není. Čl. 38 odst. 3 Obecného nařízení stanoví, že pověřenec pro ochranu osobních údajů v souvislosti s plněním svých úkolů není správcem či...

Další ke štítku: Pokuty / Vodítka k GDPR / Změny zákonů


www.helpgdpr.cz
© Copyright 2000 - 2024, všechna práva vyhrazena - European Business Enterprise, a.s., Spojovací 428, 251 63 Strančice
Firma je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 8892, IČ 25130382, DIČ CZ25130382
E-mail: info@ebe.cz